Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen met betrekking tot:
Betekenis, aangeven
welke betekenis ze aan het werk hebben gegeven
Vorm, inspiratie
halen uit foto’s, plaatjes en eigen ervaringen
Materie, op een
goede manier omgaan met potlood en liniaal zodat het perspectief goed zichtbaar
is.
Oriƫntatie
We gaan vandaag tekenen in perspectief. Ik vraag wie mij kan vertellen wat het precies inhoudt om in perspectief te tekenen. Ik vul, als het nodig is, hier en daar wat aan.
We gaan vandaag tekenen in perspectief. Ik vraag wie mij kan vertellen wat het precies inhoudt om in perspectief te tekenen. Ik vul, als het nodig is, hier en daar wat aan.
Instructie/uitleg
(De dag voor de betreffende les heb ik ze gevraagd om plaatjes mee
te nemen van een park in herfstsferen)
Ik begin met de leerlingen een aantal foto's te laten zien van een park in herfstkleuren. Ik vertel ze dat ik afgelopen zondag ben gaan wandelen in het bos en toen deze foto's heb gemaakt. Ik vraag wie er perspectief in de foto ziet en waar hij/zij dat dan precies aan kan zien. (5 minuten)
Vervolgens ga ik ze wat oefeningetjes laten doen met perspectief tekenen, zodat ze er weer een beetje inkomen. Ik geef ze de volgende opdracht:
Teken deze kubus na. Maak gebruik van de hulplijnen en de stip waar de lijnen naartoe lopen (5 minuten)
Ik begin met de leerlingen een aantal foto's te laten zien van een park in herfstkleuren. Ik vertel ze dat ik afgelopen zondag ben gaan wandelen in het bos en toen deze foto's heb gemaakt. Ik vraag wie er perspectief in de foto ziet en waar hij/zij dat dan precies aan kan zien. (5 minuten)
Vervolgens ga ik ze wat oefeningetjes laten doen met perspectief tekenen, zodat ze er weer een beetje inkomen. Ik geef ze de volgende opdracht:
Teken deze kubus na. Maak gebruik van de hulplijnen en de stip waar de lijnen naartoe lopen (5 minuten)
Nadat ze (bijna) allemaal een
goede kubus hebben getekend, vraag ik ze om een paar van deze kubussen op een
rij te tekenen. Ik vraag eerst wie mij kan vertellen hoe je dat op een
makkelijke manier kan doen, met behulp van het plaatje. Daarna doet iedereen
het zelf. (5 minuten)
Vervolgens zet ik ze aan de slag
met de opdracht: park in herfstsferen. Ik laat zelf zien welke stappen ik heb
gebruikt (onderzoek):
1. Schets maken, bedenk hierbij goed WAAROM je het zo wilt, geef het betekenis
2. Met een lichte kleur de grote lijnen tekenen
3. Langzaamaan meer details en kleur toevoegen
Ik geef aan dat ik dit ook bij hen wil zien. Pas als de schets af is mogen ze verf komen halen. Pas als ze de grote lijnen met een lichte kleur hebben getekend mogen ze meer details en kleur gaan toevoegen. (45 minuten)
Afsluiting
De tekeningen worden op het prikbord gehangen. Ik ga op een afstandje staan met de hele groep en stel ze de volgende vragen:
Wie heeft er een bepaalde betekenis aan zijn schilderij? Waar zie je dat in terug?
Welke vormen hebben jullie gebruikt?
Wat vonden jullie van het werken met verf? Leuk, minder leuk? Waarom?
Waar heb je je door laten inspireren?
Vonden jullie het leuk om met perspectief te tekenen? Waarom wel/niet?
1. Schets maken, bedenk hierbij goed WAAROM je het zo wilt, geef het betekenis
2. Met een lichte kleur de grote lijnen tekenen
3. Langzaamaan meer details en kleur toevoegen
Ik geef aan dat ik dit ook bij hen wil zien. Pas als de schets af is mogen ze verf komen halen. Pas als ze de grote lijnen met een lichte kleur hebben getekend mogen ze meer details en kleur gaan toevoegen. (45 minuten)
Afsluiting
De tekeningen worden op het prikbord gehangen. Ik ga op een afstandje staan met de hele groep en stel ze de volgende vragen:
Wie heeft er een bepaalde betekenis aan zijn schilderij? Waar zie je dat in terug?
Welke vormen hebben jullie gebruikt?
Wat vonden jullie van het werken met verf? Leuk, minder leuk? Waarom?
Waar heb je je door laten inspireren?
Vonden jullie het leuk om met perspectief te tekenen? Waarom wel/niet?

Geen opmerkingen:
Een reactie posten