maandag 12 oktober 2015

Perspectief tekenen

Betekenis (3)
Ik heb een foto van het internet gebruikt waarbij op de voorgrond een bruggetje is getekend. dit deed me erg denken aan een parkje vlakbij het huis van mijn ouders dus het leek me leuk om daarmee aan de slag te gaan

Vorm (4)
Ik heb vooral gebruik gemaakt van perspectief. Dit zie je aan het pad dat in de verte als het ware verdwijnt. Ook de bomen worden langs het pad steeds kleiner.

Op de brug heb ik gebruik gemaakt van een verlichtende kleur waardoor het lijkt alsof de zon door de bomen heen op de brug schijnt.

Materie (3)
Ik heb gewerkt met acrylverf zodat ik er daarna nog overheen kon gaan schilderen. In het werk zie je dat terug op de brug. De brug was eerst helemaal donkerbruin maar nadat de verf was opgedroogd heb ik er met een lichte kleur overheen geschilderd waardoor het lijkt alsof er zonnestralen op schijnen.

Beschouwing (4)

Het volgende beeld heeft me geïnspireerd:















Het plaatje deed me erg denken aan parkje in de buurt van het huis van mijn ouders. het bruggetje leek me naast de kleurrijke bomen en het pad een leuke toevoeging. Door het bruggetje ontstaat er gelijk op de voorgrond al perspectief.

Vervolgens heb ik besloten om de bomen niet te schetsen met potlood, maar om hele grove stippen te zetten met een wat grovere kwast. De kleuren groen, rood, oranje en geel werden hierdoor op een speelse manier gemengd zodat het lijkt op het plaatje waar ik mijn inspiratie vandaan heb:

















Tot slot heb ik nog lichtinval toegevoegd op het bruggetje. Op het plaatje waar ik mijn inspiratie vandaan heb zie je namelijk ook wat zonlicht vallen op de brug en het leek me leuk om dat in mijn eigen werk ook te proberen:


















Werkwijze (3)
Op de middelbare school heb ik al eerder met perspectief getekend. Ik merkte dat ik de grote lijnen van deze techniek wel had onthouden maar het was wel weer even wennen met tekenen. Uiteindelijk ben ik het langst bezig geweest met de kleuren in de bomen en de inval van de zon op het bruggetje. Dit bleek lastiger dan ik van tevoren dacht.

Onderzoek (4)







Stap 1: schetsen met potlood (bovenin plaatje) en met gele acrylverf de grote lijnen tekenen














Stap 2: kleuren kiezen en mengen. De kleuren die me goed bevielen heb ik gebruikt

















Stap 3: Extra aspecten toevoegen zoals kleurverloop in het pad, lichtinval op het bruggetje









Wat vind ik geslaagd?
Ik vind het goed dat ik er een duidelijke opbouw in heb zitten. Hierdoor wordt het beeld wat je krijgt steeds specifieker en werk je echt vanaf een begin naar een einde toe. Het perspectief is goed naar buiten gekomen (het pad lijkt echt te ‘verdwijnen’)

Wat kon beter?
Lichtinval van de zon op het bruggetje had ik wat precies kunnen schilderen. Ook de kleurovergang in het pad had wat mij betreft duidelijker geschilderd kunnen worden. Hierdoor ontstaat nog meer diepte in de tekening.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten